Jak informuje Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach, łącznie w ramach ITS przebudowanych zostanie blisko 40 skrzyżowań w mieście. Dzięki prowadzonym pracom ma powstać obszerny system teleinformatyczny, który umożliwi sterowanie ruchem w mieście.
- Dzięki systemowi komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej. Przykładowo, inteligentne sterowanie zapobiegać będzie sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się, stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i jeżeli pozostałe wloty będą wolne, zapali się zielone światło - wyjaśnia Artur Kruczek , dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Pierwszeństwo dla komunikacji miejskiej
ITS umożliwi zapewnianie zielonego światła autobusom i trolejbusom na wybranych skrzyżowaniach. Kiedy z analizy danych pojazdom komunikacji miejskiej będzie grozić opóźnienie, wtedy zarządzający systemem umożliwi szybsze pokonanie trasy, dzięki zapewnieniu zielonego światła na skrzyżowaniu. Ruch komunikacji miejskiej będzie na bieżąco śledzony na e-mapach. Obecnie śledzenie pojazdów odbywa się w siedzibie PKM Tychy.
Serce całego systemu
Pomieszczenia w których będą znajdować się pracownicy oraz najważniejszy sprzęt umożliwiający inteligentne zarządzanie ruchem zlokalizowane są w pomieszczeniach Stadionu Miejskiego w Tychach przy ulicy Edukacji. W Centrum Sterowania Ruchem znajdzie się pięć stanowisk dla operatów systemu. Każde stanowisko będzie wyposażone w komputer i monitory.
– Na głównej ścianie zostanie zamontowany potężny ekran, na który można będzie przełączyć obraz z każdego stanowiska, co zapewni stały monitoring skrzyżowań w mieście Tychy. CSR będzie sterował ruchem drogowym na blisko 40 skrzyżowaniach – informuje MZUiM Tychy.
Nowoczesna technologia teleinformatyczna oraz telematyczne informacje pochodzące z urządzeń ITS pozwolą na analizę i gromadzenie danych. W oparciu, o które podejmowane będą decyzję dotyczące pracy podsystemów i urządzeń.
MZUiM Tychy opublikował też części informatyczne z jakich będzie składał się ITS:
- dzierżawiona, rozległa sieć światłowodowa,
- urządzenia aktywne do transmisji sygnału,
- serwerownia wraz z wyposażeniem (serwery, macierze dyskowe, system backupowy, centrala telefoniczna oraz niezbędne systemy bezpieczeństwa, w tym system wentylacji i klimatyzacji, system gaszenia), a także zapasowa serwerownia wyniesiona w innej lokalizacji,
- urządzenia zasilania awaryjnego typu UPS oraz agregat prądotwórczy,
- system monitoringu wizyjnego wraz z oprogramowaniem do archiwizacji i prezentacji strumieni danych,
- sala operatorska wyposażona w ścianę wizyjną (video wall), stacje robocze dla operatorów, pulpity sterownicze, telefony i drukujące urządzenia wielofunkcyjne, a także stacje robocze w lokalizacjach wyniesionych,
- informatyczny system zarządzania, nadzoru i monitorowania w/w elementów w budynku Centrum Sterowania Ruchem wraz z kontrolą dostępu oraz systemem alarmowym,
- aplikacja nadrzędna do zarządzania i sterowania ruchem na skrzyżowaniach, aplikacje podrzędne do obsługi obrazów z kamer monitoringu, do obsługi kamer typu ANPR, do obsługi pętli indukcyjnych i systemu ważenia WIM, do obsługi tablic zmiennej treści i inne aplikacje narzędziowe, wskazane w programie projekcie przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach,
- usługi transmisji, gromadzenia i archiwizacji danych na macierzach dyskowych w serwerowni, serwerowe systemy operacyjne, systemy baz danych oraz backupu danych w serwerowni zapasowej.