Główne tyskie ulice do zwężenia. Mieszkańcy protestują

Blisko dwa tysiące osób podpisało petycję protestacyjną w spawie planów zwężenia części ulic Jana Pawła II, Stoczniowców ’70 i Jaśkowickiej w

Tychach.

Tychy, aleja Jana Pawła II

Plan zwężenia ulic Stoczniowców i Jaśkowickiej ma związek z dobiegającą końca budową wodnego placu zabaw w parku Jaworek, który jest otoczony od południa i zachodu tymi ulicami stanowiącymi też ważne arterie w południowo-zachodnie części miasta.

Poprzez zwężenie tych ulic z dwóch do jednego pasa ruchu w miejscu, gdzie stykają się z parkiem, władze miasta planują wygospodarować miejsca parkingowe dla mieszkańców, którzy będą przybywać do nowej atrakcji. Mowa o zwężeniu sięgającym od zatoczki przystanku „Osiedle K” przy Jaśkowickiej do ronda Żakowskiego i skrzyżowania ze Stoczniowców, oraz wzdłuż Stoczniowców za przystankiem „Osiedle R”.

200 metrów szosy mniej dałoby 32 miejsca parkingowe.

W dostępnej w internecie petycji (dostępnej online pod tym linkiem) pomysłodawcy wskazują na rosnące w mieście kłopoty z zatorami drogowymi w centrum miasta - problem, który zasadniczo dotąd w ogóle nie dotyczył dobrze rozplanowanych tyskich ulic. W mieście słychać coraz mocniej głosy niezadowolenia zarówno na źle skonfigurowany system ITS, jak i pojawiające się plany zwężania głównych arterii śródmieścia.

Sama petycja wskazuje także na paradoks - samorząd z jednej strony inwestuje w ekologię, a z drugiej zwiększa potencjalną emisję spalin przez stojące w ogonkach auta.prywatne i autobusy. W zamian proponuje się w niej inwestycje w parkingi wielopoziomowe, dobrą komunikację zbiorową i ścieżki rowerowe:

- Prosimy o podjęcie działań mających na celu znalezienie rozwiązań, które będą korzystne dla wszystkich mieszkańców naszego miasta, nie pogarszając przy tym warunków ruchu drogowego i jakości powietrza.

Plany zwężenia alei Jana Pawła II

W związku z budową tzw. nowego centrum Tychów ruszyć ma wkrótce budowa przejścia dla pieszych nad zamkniętego kilka miesięcy temu przejściem podziemnym. Docelowo po budowie nowej kładki nad torami w rejonie stacji Tychy Miasto tunel będzie wyłączony z ruchu, a piesi będą przechodzić wyłącznie na poziomie ulicy.

- Stan tunelu oraz zejść do obiektu już na pierwszy rzut oka wyglądają na mocno zdegradowane – potwierdza to bieżąca ocena obiektu budowlanego. Odstąpiliśmy od przeprowadzania w tej sprawie ekspertyzy budowlanej ze względu na pozostałe czynniki przemawiające za zamknięciem tunelu - argumentuje tyski MZUiM.

Kontrowersje wzbudza fakt, że przy tej okazji miasto ma zamiar zwęzić w tym miejscu aleję, by móc poprowadzi tędy szersze chodniki dla ruchu pieszego, który ma się ożywić po powstaniu tutaj nowej dzielnicy. Potencjalnie ucierpią kierowcy - mimo, że przez większość tygodnia ruch jest tu dość ograniczony, ciężko przewidywać jak sytuacja będzie wyglądać za kilka lat, gdy celem podróży staną się dzisiejsze nieużytki.

Tychy Śródmieście - ulica Dąbrowskiego

Może Cię zainteresować:

UM przyjmuje uwagi do planu zagospodarowania okolic dawnej stacji Tychy Miasto

Autor: Arkadiusz Korejwo

31/01/2024

Stacja Tychy Miasto

Może Cię zainteresować:

Kładka przy stacji Tychy Miasto nieczynna przez nieustalony czas

Autor: Arkadiusz Korejwo

27/10/2023

Wodny plac zabaw tychy jaworek 4

Może Cię zainteresować:

Wypasiony wodny plac zabaw na Jaworku powstanie mimo rozbieżności - wizualizacje

Autor: Arkadiusz Korejwo

04/07/2023