W sobotę, 26 lutego 2022 r., zakończyło się kolejne spotkanie samorządowców z Wojewodą Śląskim. Omawiane były sprawy związane z sytuacją na granicy polsko-ukraińskiej, oraz plany działań jakich podejmą się samorządy.
Najważniejszym zadaniem samorządów ma być organizacja pomocy dla wszystkich osób uchodźczych, które przyjadą do miasta. Pomoc ma polegać m. in. na zakwaterowaniu, wyżywieniu, a także pomocy psychologicznej. – W najbliższych dniach zostaną podpisane umowy w tym zakresie między samorządami i Wojewodą – informuje prezydent Tychów.
Bezpłatna opieka medyczna oraz nauka języka
Pomoc ma zostać udzielona wszystkim osobom, które przyjechały z Ukrainy po 24 lutym 2022 r. Policja ma pomóc w weryfikacji. Uchodźcy i uchodźczynie mają zostać objęci bezpłatną opieką medyczną, w tym także szczepieniami. Samorządy zajmą się organizacją nauki języka dla dzieci pochodzących z Ukrainy.
Jak informuje Andrzej Dziuba wkrótce zostanie podany numer telefonu pod którym będzie można zgłaszać wszystkie osoby, które przyjadą do Tychów z ogarniętej wojną Ukrainy.
Pomoc humanitarna przy granicy z Ukrainą
– Jeśli chodzi o pomoc materialną to Wojewoda ma przekazać informacje dotyczące tego, co jest potrzebne na granicy, jak poszczególne rzeczy mają być pakowane, ale też czego nie wolno przekazywać. Wszystko po to, by pomoc humanitarna na granicy była skoordynowana. To niezwykle ważne. Przy granicy powstanie centralny magazyn, z którego będzie kierowana pomoc na Ukrainę – poinformował prezydent Tychów.
Jak pomóc w Tychach?
Jak informuje Urząd Miasta, jeśli chcesz pomóc w jakikolwiek sposób napisz na adres: wolontariat@razemtychy.pl. Utworzona zostanie baza osób/firm chcących zaangażować się w bezpośrednią pomoc obywatelom Ukrainy. Wsparcie może dotyczyć takich obszarów jak:
- noclegi,
- transport,
- żywność, ubrania, środki czystości - pomoc rzeczowa
- pomoc medyczna
- oferty pracy
- tłumaczenia
- pomoc prawna
- wolontariat na miejscu
W zgłoszeniu urzędnicy proszą o zawarcie informacji o zakresie proponowanej pomocy oraz dane kontaktowe.