Dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach informuje, że system nie ma swojej funkcjonalności, gdyż nie jest jeszcze włączony.
– Pamiętajmy, że inwestycja jest w toku. Póki co przygotowujemy miasto na, kolokwialnie mówiąc, wpięcie poszczególnych sygnalizacji do Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. Rozpoczynamy pierwsze testy, dlatego praca sygnalizacji będzie się zmieniać, ale korzyści, jakie niesie ze sobą ten system, zobaczymy dopiero po uruchomieniu i kalibracji całego ITS-u, co ma mieć miejsce w II połowie 2022 roku – wyjaśnia Artur Kurczek, dyrektor MZUiM.
Uruchomienie ITS w II połowie 2022 roku
Prace związane z wprowadzaniem ITS w miejską tkankę Tychów trwają od 2019 roku i mają zakończyć się w czerwcu 2022 roku. Wdrożenie systemu ma usprawnić komunikację w mieście, poprawić bezpieczeństwo oraz pozwolić na bezpośrednie sterowanie ruchem.
Dlaczego tak długo trwa włączanie ITS?
Wiąże się to z potrzebą przebudowy prawie 40 skrzyżowań w mieście. Oprócz przebudowy infrastruktury system ITS opiera się o własną architekturę, w której zawarte są:
Centrum Sterowania Ruchem (CSR) – Infrastruktura IT (serwerownia), sieć światłowodowa,
System sterowania i monitorowania ruchu drogowego, w którego zakres wchodzi:
- Podsystem obszarowego sterowania ruchem drogowym,
- Podsystem oznakowania o zmiennej treści,
- Podsystem osłony meteorologicznej oraz monitorowania zanieczyszczeń środowiska i pomiaru hałasu,
- Podsystem ważenia pojazdów w ruchu,
- Podsystem dynamicznych tablic parkingowych i pomiaru napełnienia na parkingach,
- Podsystem automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych,
- Podsystem detekcji Bluetooth,
- Podsystem odcinkowego pomiaru prędkości,
- Podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle,
- Podsystem sterowania oświetleniem ulicznym.
System zarządzania komunikacją zbiorową, w którego zakres wchodzi:
- Podsystem tablic informacji przystankowej,
- Podsystem pomiaru napełniania komunikacji zbiorowej,
- Podsystem lokalizacji pojazdów komunikacji zbiorowej,
- Podsystem alarmowy.
System informacji medialnej, w którego zakres wchodzi:
- Ogólnodostępna platforma informacyjna,
- Podsystem komunikatów o warunkach ruchu,
- Podsystem planowania podróży,
System wideo monitoringu, w którego zakres wchodzi:
- Podsystem rejestracji obrazu,
- Podsystem wykrywania zdarzeń drogowych,
Tyski ITS za 120 mln złotych i katowicki za 88 mln złotych
Jak informuje MZUiM Tychy całkowity koszt wraz z przebudową skrzyżowań to prawie 120 mln zł z czego blisko 85% procent stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski dla wydatków kwalifikowanych. Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.
Katowice są kolejnym miastem, które wprowadza ITS. Całkowity koszt sytemu ma wynieść około 88 milionów złotych, dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł. W jego skład umowy wchodzą: zaprojektowanie, budowa, dostawa i montaż elementów Systemu Zarządzania Ruchem. Więcej na temat katowickiego systemu można przeczytać w artykule: Katowice przeznaczą 88 milionów złotych na system zarządzania transportem ITS.