Zalążek kolei metropolitarnej
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu umów między PKP PLK a przedstawicielami samorządów miast aglomeracji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej (Kolej Plus). W wydarzeniu wziął także udział m.in. wojewoda śląski Jarosław Wieczorek i przedstawiciele zarządu Metropolii GZM. Sześć dokumentów opiewa łącznie na kwotę półtorej miliarda złotych, co ma przełożyć się na 77 kilometrów nowych, odbudowanych i odnowionych linii kolejowych.
Kolej Plus to pierwszy w historii program [kolejowy], który powstał we współpracy z samorządami. Podpisanie umów oznacza, że w województwie śląskim będą lepsze podróże pociągiem z Orzesza do Katowic i dogodniejsze połączenia kolejowe dla mieszkańców Bytomia, Dąbrowy Górniczej, Rudy Śląskiej i Pyskowic oraz innych miejscowości
- zachwalał rządowy program wiceminister Bittel. Cele w obszarze transportu publicznego, jakie stawiają sobie zjednoczone w ramach Metropolii samorządy przywołał natomiast Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM:
Rozbudowa infrastruktury torowej jest kluczowa dla usprawnienia
funkcjonowania transportu szynowego, ponieważ naszym celem jest to, aby pociągi Kolei Metropolitalnej w godzinach szczytu kursowały co
kilkanaście minut.
Powrót drugiej trasy Tychy-Katowice
Planowane jest ponowne uruchomienie ruchu pasażerskiego na alternatywnej linii Katowice Ligota-Tychy (linia nr 142), obecnie wykorzystywanej tylko przez składy towarowe. Skorzystają na tym przede wszystkim rejony Ochojca, Murcek, Kostuchny i nieobsługiwanej części Podlesia, które zostaną kolejowo skomunikowane z centrum miasta.
Informacja ta ucieszy też zapewne wielu tyszan, którzy otrzymają więcej połączeń ze stolicą województwa oraz znacznie skrócony czas podróży do jej południowych dzielnic w porównaniu z autobusami (przewidywany czas przejazdu na odcinku Tychy-Katowice to 29 minut). Projekt przewiduje budowę mijanki w Murckach oraz trzech bezkolizyjnych skrzyżowań drogowo-kolejowych kosztem ponad 140 mln zł.
Nowa nitka i przystanki w Mikołowie
Inwestycje w naszym regionie uzupełnić ma budowa drugiego toru na odcinku Katowice Piotrowice-Orzesze Jaśkowice. Dzięki temu zwiększy się przepustowość na ważnej, mocno zatłoczonej linii między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech, po której kursuje wiele pociągów lokalnych oraz składy do Pragi czy Wiednia. Zapowiedziano też nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Prace na tym odcinku mają pochłonąć ok. 460 mln zł.
ak
Może Cię zainteresować:
Kolejna promocja w KŚ – zniżki na bilety elektroniczne i z biletomatów!
Może Cię zainteresować: