W związku z wprowadzanym Inteligentnym Systemem Zarządzania i Sterowania Ruchem (w skrócie ITS) na terenie Tychów montowane są stacje ważenia pojazdów. ITS ma usprawnić komunikację w mieście, poprawić bezpieczeństwo, a także umożliwić bezpośrednie sterowanie ruchem. Jak informuje MZUiM Tychy „oprócz szeregu rozwiązań teleinformatycznych, jakie będą składały się na system, ITS wprowadza także nowe rozwiązania drogowe. Jednym z nich są stacje ważenia pojazdów w ruchu, czyli tak zwane WIMy”.
Drogi w mieście mają być lepiej kontrolowane
- Stacje te umożliwią pomiar bez konieczności zatrzymywania się czy redukcji prędkości samochodów. Dzięki temu cały proces ważenia zostanie znacznie usprawniony. To ważne, ponieważ samochody przeciążone, które nielegalnie wjeżdżają do miasta, to główny powód degradacji dróg - mówi Arkadiusz Bąk, z-ca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji.
Zmiany organizacji ruchu
Jak informuje MZUiM Tychy łącznie w mieście ma być 5 stacji ważenia pojazdów. W listopadzie rozpocznie się budowa dwóch z nich. Jak ostrzega MZUiM w mieście wystąpią pewne zmiany w organizacji ruchu.
- Od 3 listopada na ul. Beskidzkiej (DK-1) w rejonie granicy miasta z Kobiórem zostanie wyłączony około 150-metrowy odcinek pasa szybkiego ruchu. Co ważne, wyłączenie to nie będzie miało wpływu na relacje na węźle Beskidzka-Sikorskiego. Kilka dni później, bowiem 8 listopada, podobne zawężenie będzie miało miejsce na ul. Turyńskiej (DK-44) w rejonie granicy Tychów z Bieruniem. Chodzi o około 250-metrowy odcinek w kierunku na Mikołów – informuje MZUiM Tychy.
Gdzie powstają stacje ważenia pojazdów?
W trakcie budowy są stacje :
- w rejonie węzła drogowego DK86 z ul. Boya-Żeleńskieo
- DK44 na granicy Tychów z Mikołowem
- na S1
MZUiM Tychy zapewnia, że prace są zaplanowane w taki sposób, żeby zminimalizować utrudnienia w ruchu.
- Nie rozkopujemy całego placu budowy, a jedynie te fragmenty, które jesteśmy w stanie przebudować przed zimą - wyjaśnia Agnieszka Kijas, rzeczniczka MZUiM - Przykładowo, aktualnie kończymy zakres robót drogowych na stacji na DK86, a do prac konstrukcyjnych wrócimy na wiosnę.
Korzyści z wprowadzonego „systemu zarządzania ruchem w mieście” mają pojawić się w II połowie 2022 roku, dopiero po uruchomieniu i dostosowaniu systemu.
Co właściwie zyskamy dzięki ITS?
Jak informuje Urząd Miasta Tychy po wprowadzeniu systemu w życie na ulicach miasta pojawią się m.in.
- stacje pomiarowe warunków atmosferycznych
- stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu
- dynamiczne tablice parkingowe, które będą wskazywały poziom napełnienia parkingów
Wprowadzone zostaną także znaki o zmiennej treści (VMS) informujące uczestników ruchu o występujących niebezpieczeństwach i utrudnieniach na drogach. Znacznie ma usprawnić się też proces ważenia pojazdów, właśnie dzięki wprowadzanym stacjom WiM. Pomiar będzie możliwy w ruchu, bez konieczności zatrzymania lub redukcji prędkości samochodów. Dzięki temu rozwiązaniu jak informują urzędnicy zmniejszy się degradacja sieci drogowej, co ma miejsce zwłaszcza w wyniku nielegalnych przejazdów pojazdów ponadnormatywnych.
ITS ma znacząco wpłynąć na poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach. W razie opóźnienia system sterowania ruchem drogowym będzie mógł zareagować bardzo szybko, wprowadzając priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wszystko po to, jak informują urzędnicy, by usprawnić komunikację w mieście i zwiększyć bezpieczeństwo na tyskich drogach.