Ograniczenia prędkości ratują życie. Limit 30 km/h w miastach oraz wszędzie tam, gdzie ruch pieszy przecina jezdnie, to zdrowsze, bardziej zielone miasta. Miasta, w których lepiej się żyje - mówi motto kampanii ONZ #Love30, której celem jest uczynienie limitu nowym standardem najbardziej ruchliwych miejsc takich jak np. miasta.
Jakie według ONZ są zalety limitu 30 km/h?
Jedną z najważniejszych zalet limitu 30 km/h jest zapobieganie wypadków drogowych w których giną piesi. Według ONZ prędkość 30 km/h pozwala na szybką reakcję kierowcy, a także zmniejsza zagrożenie jakie może stworzyć kierujący. Dodatkowo 30 km/h zachęca do zwiększenia aktywności fizycznej mieszkańców, bo jak tłumaczy ONZ "kiedy ulice są bezpieczne, ludzie więcej chodzą i częściej jeżdżą na rowerze".
Drugim argumentem za wprowadzeniem stref 30 km/h według ONZ jest mniejsze oddziaływanie na środowisko.
- Ulice, które promują bezpieczne spacerowanie i jazdę na rowerze obniżają potrzebę korzystania z samochodów, które produkują szkodliwe dla środowiska spaliny. Do ochrony środowiska, ludzie potrzebują bezpieczne, "wolne" ulice, które zachęcają do urozmaicenia wyboru środka transportu - uzasadnia ONZ.
30 km/h w Paryżu
Od 30 sierpnia 2021 roku w Paryżu, Francja obowiązuje limit prędkości 30 km/h. Ograniczenie prędkości obowiązuje w całym mieście za wyjątkiem obwodnicy i niektórych głównych arterii miasta, gdzie dalej można jeździć z prędkością 50 km/h.
W listopadzie 2020 roku w Paryżu trwały konsultacje społeczne, w których większość paryżan opowiedziało się za rozszerzeniem limitu na całe miasto. 59% mieszkańców miało opowiedzieć się za wprowadzeniem limitu. Mieszkańcy zwracali uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo.
Strefa tempo 30 w Tychach
Jak informuje MZUiM Tychy prawie całe Tychy poza podstawowym układem dróg objęte są strefami ograniczenia prędkości w większości do 30km/h (tzw. „strefa tempo 30”).
W dzielnicach i osiedlach na poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu wpływa także niewyznaczanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach czyli „reguła prawej ręki”.
- W ostatnich latach nasze działania koncentrowały się przede wszystkim na ochronie pieszego. To szczególny uczestnik ruchu, który w starciu z samochodem ma najmniejsze szanse - mówił Piotr Tarach, główny inżynier ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.
Dodatkowo jak możemy przeczytać na stronie MZUiM z myślą o pieszych w mieście wybudowano azyle drogowe. Stanowią one bufor, dzięki któremu można przejść przez ulicę "na dwa razy". Ponadto uspokajają ruch w rejonie przejścia i uniemożliwiają wyprzedzanie bezpośrednio przed przejściem oraz inne niebezpieczne sytuacje na drodze.