Inwestycja, której dotyczy porozumienie obejmuje rozbudowę odcinka ulicy Oświęcimskiej, od Serdecznej w Tychach do Homera w Bieruniu. Wzdłuż całego odcinka, po południowej stronie, powstanie oświetlona, asfaltowa, dwukierunkowa trasa rowerowa z ciągiem pieszym o łącznej szerokości minimum 3,5 metra.
Ze strony Tychów dokument parafował p.o. prezydenta Maciej Gramatyka, w imieniu Bierunia - burmistrz Krystian Grzesica. Zakłada ono rozbudowę ulicy Oświęcimskiej o trasę rowerową między miastami. W spotkaniu uczestniczył także pomysłodawca projektu Andrzej Dziuba - do października 2023 roku prezydent miasta, obecnie senator.
- Taka inwestycja ma ogromne znaczenie. W Tychach ścieżki rowerowe są traktowane priorytetowo w zasadzie od momentu powstania miasta, czas prezydentury Andrzeja Dziuby był kontynuacją inwestycji w tym obszarze - mówi Maciej Gramatyka, wieloletni zastępca Dziuby.
Nie tylko rekreacja
Trasa ma służyć nie tylko w celach turystycznych czy sportowych, ale też do dojazdów do pracy, np. w rozciągającej się na pograniczu Tychów i Bierunia obszernej strefie przemysłowej. Inicjatorzy liczą na to, że uruchamiany system roweru metropolitalnego zdoła przyciągnąć znaczącą liczbę mieszkańców do przesiadki na tę formę transportu.
Może Cię zainteresować:
W Tychach znikają rowery miejskie. Zastępuje je metrorower
„Bieruń czeka na to od lat” - stwierdził jego burmistrz.
Podpisany dokument pozwala na wystąpienie o uzyskanie decyzji administracyjnej; określa funkcje, jakie dana gmina będzie w tym zadaniu pełnić, reguluje sytuację prawną związaną z własnością terenu, a finalnie pozwoli starać się o pozyskanie środków zewnętrznych.
- Wierzę w to, że uda nam się pozyskać na ten cel środki z programu mobilności, a to umożliwi nam, wybudowanie trasy w latach 2025-27 – wyjaśnia Arkadiusz Bąk, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Nowe przystanki i skrzyżowania
W ramach prac konieczna będzie również przebudowa odcinków drogowych i skrzyżowań, w tym skrzyżowania ulicy Oświęcimskiej z ul. Świerczyniecką, gdzie zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna, powstaną przejścia dla pieszych oraz niezbędne ciągi piesze i rowerowe na wlotach bocznych.
Wybudowane zostaną także nowe zatoki autobusowe dla przystanków Tychy Droga do Świerczyńca, Bieruń Osiedle Wygoda oraz Tychy Osiedle Homera i Bieruń Osiedle Homera.
Porozumienie obowiązuje od chwili podpisania. Przy założeniu, że uda się pozyskać środki zewnętrzne, realizację inwestycji przewiduje się na lata 2025-2027. Szacunkowy koszt to prawie 35,5 miliona złotych, z czego wydatek ze strony gminy Tychów to prawie 31 milionów złotych.
Może Cię zainteresować:
Tyski budżet obywatelski - jak to się robi? Warsztaty z urzędnikami
Może Cię zainteresować:
Zmiany nazw linii ZTM w Tychach. Znikną literowe oznaczenia
Może Cię zainteresować: