Sześć nowych pojazdów hybrydowych – Solaris Trollino 12 Electric trafi do TLT. Nowoczesne pojazdy pozwolą na wymianę taboru dzięki czemu, wszystkie pojazdy należące do TLT będą mogły jeździć bez konieczności podłączenia do sieci. Uzupełnieniem tyskiego taboru są cztery trolejbusy dzierżawione od MPK Lublin.
Nowoczesność pojazdów polega na ładowaniu się podczas jazdy, bezpośrednio z trolejbusowej sieci trakcyjnej. Takie rozwiązanie likwiduje największą wadę autobusów elektrycznych, czyli konieczność ich postoju podczas ładowania baterii. – Pojazdy posiadają baterie trakcyjne LTO, co pozwala na przejechanie bez podłączenia do sieci trakcyjnej około 65 km. Baterie zasilają dwa asynchroniczne silniki zintegrowane bezpośrednio z piastami kół tylnych. Takiego rozwiązania nie zastosował jeszcze nikt w Polsce. To nie koniec nowinek technicznych. Elektronika napędu pojazdu wykonana jest w technologii SIC, czyli węglika krzemu, co bezpośrednio przełoży się na niższe zużycie energii – informują tyscy urzędnicy.
Udogodnienia dla pasażerów i kierowców
Nowe trolejbusy są niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. W nowych pojazdach będzie czternaście miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi.
Nowa technologia pojazdów przejawia się także w sposobie pilnowania bezpieczeństwa zarówno pasażerów jak i kierowców. W środku pojazdu znajdzie się dziesięć kamer cyfrowych. Kabina kierowcy jest całkowicie wydzielona i zabudowana do połowy pierwszych drzwi. Znajduje się w niej między innymi przycisk alarmowy, dzięki któremu kierowca może nawiązać bezpośrednie połączenie z dyspozytorem. Obraz i dźwięk z trolejbusu zostanie na żywo przekazany do siedziby TLT, co pozwoli na szybką reakcję i skróci czas oczekiwania na udzielenie pomocy. Informacja dla pasażerów będzie pojawiała się na elektronicznych tablicach, wewnątrz znajdą się też ekrany LCD, będą też zapowiedzi głosowe wewnątrz i zewnątrz pojazdu.
Nowe pojazdy wyjadą na tyskie ulice już w maju
Nowe trolejbusy zaczną obsługiwać tyskie linie już w maju. Nazwa trolejbusów pochodzi od programu „Gepard II”, dzięki któremu TLT realizują projekt „Zakup elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej wraz z budową i modernizacją systemu zasilania”. Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.