Uruchomienie Metrolinii nastąpi w trzech etapach. Pierwszy z nich zakłada pojawienie się na drogach sześciu linii autobusowych:
- M1 (Katowice - Chorzów - Świętochłowice - Ruda Śląska - Zabrze - Gliwice)
- M2 (Katowice - Sosnowiec - Dąbrowa Górnicza)
- M3 (Katowice - Chorzów - Bytom - Tarnowskie Góry)
- M4 (Sosnowiec - Katowice)
- M18 (Gliwice - Gierałtowice - Mikołów - Tychy)
- M24 (Katowice - Chorzów - Świętochłowice - Ruda Śląska - Zabrze)
oraz zmodyfikowana linia lotniskowa AP (Katowice - Ożarowice - Port Lotniczy).
Oferta Metrolinii to nowe, szybkie trasy. Ich zaletą ma być wysoka częstotliwość kursowania i minimalna liczba przystanków na trasie. Przykładowo - M1 odcinek Katowice-Gliwice pokona w całości Drogową Trasą Średnicową. Powstaną 22 linie metropolitalne i 9 linii dowozowo-odwozowych. Koszt przejazdu będzie standardowy, jak dla pozostałych połączeń, zgodnie z taryfą. Oprócz nowych autobusów ZTM zakłada także zwiększenie obecnej siatki połączeń.
Wszystkie nowe pojazdy mają pojawiać się stopniowo, do końca roku. Tychy zostały uwzględnione na trasach 4 linii:
- M10 (Katowice - Tychy - Kobiór)
- M15 (Sosnowiec - Mysłowice - Imielin - Lędziny - Tychy)
- M18 (Gliwice - Gierałtowice - Mikołów - Tychy)
- M108 (Imielin - Chełm Śląski - Bieruń - Tychy)
GZM i działający ZTM to jeden z największych w Polsce organizatorów transportu publicznego. Każdego dnia na ulice miast i gmin Metropolii oraz pobliskich miejscowości wyrusza około 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.