Dowody osobiste będą wydawane według nowego wzoru. Warstwa elektroniczna dowodu dla osoby powyżej 12 roku życia, będzie zawierała także cechę biometryczną, czyli odciski palców, a warstwa graficzna dodatkowo także odwzorowanie własnoręcznego podpisu posiadacza dowodu. Odciski palców oraz podpis będą pobierane w siedzibie urzędu gminy podczas złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Od 2 sierpnia nie każdy będzie miał możliwość elektronicznego złożenia wniosku.
- Będzie to możliwe tylko dla małoletnich do 12 roku życia. Osoby powyżej 12 roku życia nie będą mogły tego zrobić. Konieczna będzie wizyta w Urzędzie (stanowisko nr 8 w BOK na parterze Urzędu Miasta w Tychach). Co więcej, wnioski elektroniczne o wydanie dowodu wg dotychczasowego wzoru będzie można złożyć najpóźniej do 26 lipca 2021 roku – mówi Anita Zdebel, naczelnik Wydziału Dowodów Osobistych w Urzędzie Miasta Tychy.
Od tego dnia przez tydzień, do 2 sierpnia – w ogóle nie będzie możliwości składania wniosków o wydanie dowodu osobistego elektronicznie. Ustawodawca w tym czasie będzie przygotowywał się do uruchomienia nowego systemu. Nowością jest pojawienie się „mobilnej stacji urzędnika".
- W przypadku osób obłożnie chorych i niepełnosprawnych, które nie mogą dotrzeć do Urzędu, zostanie wdrożone nowe rozwiązanie – mobilna stacja urzędnika. Przedstawiciel Urzędu uda się do miejsca pobytu obywatela i wszystkie formalności związane z dowodem osobistym zostaną załatwione bez wychodzenia z domu – dodaje Anita Zdebel.
Zmienią się także terminy ważności nowych dowodów w zależności od wieku posiadacza tego dokumentu:
- dowody wydawane osobom do 12 roku życia będą ważne 5 lat,
- wydane osobom powyżej 12 roku życia przez 10 lat.
W przypadku chwilowego braku możliwości pobrania odcisków palców, dowód będzie wydawany na okres 12 miesięcy. Co istotne, dotychczasowe dowody osobiste zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności ich wymiany na nowe dokumenty.