Jak możemy przeczytać na portalu otop.pl "ptaki nie widzą szklanych tafli, a lustrzane odbicia w szybach są przez nie postrzegane jako niegroźne rzeczywiste elementy krajobrazu. Efektem są zderzenia kończące się śmiercią lub poważnymi obrażeniami".
Jak temu zapobiec?
Jak możemy przeczytać na stronie otop.pl działania minimalizujące liczbę kolizji ptaków powinny opierać się na zwiększeniu widoczności przezroczystych elementów oraz ograniczaniu refleksyjności planowanej lub już istniejącej inwestycji.
W przypadku szyb najlepsze rozwiązania to zmatowienie całej powierzchni przy zastosowaniu metody piaskowania, wypalania kwasem, grawerowania lub zastosowanie sitodruku (kontrastującego z otoczeniem, przepuszczającego światło). Inne sposoby pomagające zmatowić transparentną powierzchnię lub/i uzyskać na niej preferowany wzór, to m.in. malowanie na etapie produkcji za pomocą walca lub oblewania farbą. Stosowane na szeroką skalę duże sylwetki ptaków drapieżnych okazują się metodą całkowicie nieskuteczną. Używanie odpowiednich nalepek i wzorów, według konkretnych zasad, może jednak tę sytuację poprawić diametralnie. Obejmują one głównie nanoszenie nalepek kontrastujących z tłem na zewnętrzną powierzchnię szyby, według tzw. „reguły dłoni”.
Tyskie działania z oklejania
W Tychach do sprawy kolizji ptaków z przystankami podeszli członkowie "Szymon Hołownia Polska 2050 Śląskie Polska 2050 Śląskie" - Tychy oraz Powiat Bieruńsko-Lędziński
O sprawie szerzej napisał poseł z Tychów - Michał Gramatyka