Po ponad dwóch latach od rozpoczęcia prac nad modernizacją zajezdni PKM Tychy nastąpiło jej uroczyste otwarcie. W ramach przebudowy powstały m. in. :
- Nowa hala
- 27 stanowisk obsługi pojazdów (11 wyposażonych w kanały)
- Plac postojowy
- Plac manewrowy
- Stanowiska tankowania gazu ziemnego
Pytania do rzecznika prasowego PKM Tychy
Na nasze pytania odpowiedział rzecznik prasowych PKM Tychy Michał Kasperczyk
"Poprawa jakości i warunków pracy"
Co oznacza powstanie nowej zajezdni?
Nowa zajezdnia, a w zasadzie stara po modernizacji, bo obiekt nie został zbudowany od nowa, a przeszedł kompleksową przebudowę jest ogromnym przeskokiem jakościowym dla pracujących tu osób. Oznacza to poprawę warunków i jakości pracy, bo dzięki temu pracownicy mogą pracować w nowoczesnych komfortowych warunkach. Pracy nie utrudnia już zimno, wiatr czy też spaliny.
Nowoczesne hale po modernizacji usprawniają proces obsługi autobusów zasilanych gazem CNG oraz trolejbusów i autobusów elektrycznych. Hala napraw została zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie stanowiska były przelotowe, co pozwala na lepsze wykorzystanie powierzchni. Powierzchnia warsztatu została wyposażona w klimatyzację, nagrzewnice oraz kurtyny powietrzne co w przypadku zimowych warunków jest niezwykle ważne.
Poprzednia hala nie była budynkiem szczelnym w dodatku przy otwieraniu bram robił się przeciąg, przez co ciężko było utrzymać temperaturę i nagrzać pomieszczenie.
Trudniejsze warunki pracy towarzyszyły również pracownikom warsztatu w trakcie modernizacji, to był trudny czas dla całej załogi - wtedy większość napraw odbywało się na zewnątrz. Nie było dostępu do niektórych pomieszczeń, prace naprawcze, nawet zimą, odbywały się pod namiotem na zaledwie czterech stanowiskach. Dodatkowo nie było miejsca by gromadzić niezbędny sprzęt, bo ograniczała go przestrzeń. Kiedy przychodziły większe mrozy wiele napraw nie było możliwych.
Teraz dzięki nowej hali nie ma już takiego problemu. Mieści sporo pojazdów, co zresztą widać. Pojazdy mogą być jednocześnie naprawiane na kilkunastu stanowiskach, co jest istotne przy obecnym stanie taboru jaki posiadamy czyli 177 autobusów!
Jest to niezwykle ważne ze względu na zapewnienie realizacji przewozów każdego dnia na 58 liniach, które obsługuje PKM. Autobusy jeżdżą nie tylko po Tychach ale zapewniają komunikację miejską również w sąsiednich miastach m.in. Bieruniu, Mikołowie czy Katowicach sięgając po Gliwice, Pszczynę, Żory czy Rudę Śląską.
Cała modernizacja to nie tylko hala, to również nowy plac manewrowo-postojowy z miejscami parkowania autobusów, trolejbusów i mikrobusów, wykonano nową nawierzchnię asfaltową, betonową oraz chodniki, a także wykonano nową trakcję trolejbusową. Warto również dodać, że w ramach przebudowy instalacji gazowej CNG wolnego tankowania, wykonano 24 słupki wolnego tankowania zasilające 48 stanowiska co ułatwia tankowanie autobusów. W okresie przebudowy zatankowanie wozów było ogromnym wyzwaniem logistycznym. Nowe stanowiska rozwiązują problem zwiększającej się liczby autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG, które są bardziej ekologiczne od silników diesla, ale również redukują hałas poprzez cichszą pracę silnika.
Inwestycja zostanie oddana jeszcze w tym roku
Jeden z mieszkańców zwrócił uwagę na brak myjni w zmodernizowanym obiekcie, jak się Pan do tego odniesie?
Niestety przebudowa nie obejmowała wyposażenia do obsługi autobusów. Obecnie nowoczesna myjnia jest w trakcie budowy, ale ze środków własnych przedsiębiorstwa. Ta inwestycja zostanie oddana jeszcze w tym roku i również przyczyni się do większego komfortu pracy, ale także pozwoli utrzymać tabor w należytej czystości.
PKM Tychy wkroczył w XXI wiek
- W ramach projektu oprócz przebudowy zajezdni, miasto zakupiło 51 autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów, 3 sztuki niskopodłogowych trolejbusów, 2 elektrobusy, 3 sztuki pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego. Po przebudowie tyska zajezdnia stała się jedyną w Polsce, która ma niemal w 100% autobusy zasilane gazem ziemnym CNG czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego. Tym samym Tychy umocnią swoją pozycję lidera pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym. To bardzo ważne w kontekście walki samorządów - także Tychów - ze smogiem – informuje Urząd Miasta Tychy
Podczas oficjalnego otwarcia zajezdni PKM Tychy Prezes PKM Tychy Miłosz Stec powiedział:
- Przebudowa zajezdni to najważniejsza inwestycja w historii naszej spółki. Weszliśmy w XXI wiek. Teraz spełniamy najwyższe standardy, a komfort pracowników zatrudnionych w PKM Tychy znacznie się poprawił. Dziękuję wszystkim, dzięki którym tę trudną inwestycje udało się zrealizować.
Na otwarciu pojawił się także Burmistrz Miasta Bierunia Krystian Grzesica, który w taki sposób odniósł się do tyskich inwestycji:
- Wiele lat temu, kiedy przejeżdżałem przez tyskie tereny przemysłowe, zastanawiałem się czy może być tutaj coś ładnego. Myślę, że wtedy to pytanie było uzasadnione, ale w tej chwili nie. Dlatego, że Tychy się zmieniają i tereny przemysłowe również bardzo się zmieniają. Ta inwestycja jest pięknym przykładem, nie tylko z punktu widzenia transportu ale również z punktu widzenia całego miasta. Państwo w sposób kapitalny, systematyczny i konsekwentny dbacie o to, żeby Tychy były piękne. Żeby nie miały dzielnic gorszych, drugiej, trzeciej, czwartej kategorii, żeby rozwijały się w całości w sposób fantastyczny.
Koszt modernizacji zajezdni PKM Tychy
Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 165 790 199,60 złotych. Dofinansowanie jakie miasto otrzymało na realizacje inwestycji to 113 333 333,33 złotych.