W okolicach tyskiego dworca wyremontowano w ostatnich latach niemal wszystko - władze miasta zainwestowały w nowoczesne centrum przesiadkowe w miejsce dawnych przystanków przy wielkim rondzie, parking park & ride, a nawet nową ulicę skracającą znacznie drogę do Mikołowskiej. Sąsiednia ulica Andersa i osiedle A także wypiękniały - pojawiły się nowe chodniki, latarnie i mała architektura.
Piętą achillesową pozostaje nadal infrastruktura pasażerska samego dworca. Sam budynek został wprawdzie oddany do remontu w 2010 roku i funkcjonuje oraz prezentuje się dobrze - jednak perony i wiodący do nich tunel obłożony falistą blachą są podniszczone, mało praktyczne i nieestetyczne. Jak czytamy na wstępie petycji:
Tychy to dobre miejsce do życia. Niestety, wizytówką miasta dla osób podróżujących koleją jest obskurny, pamiętający połowę lat 50. peron i tunel łączący z dworcem - stawia sprawę autor petycji.
Właścicielem PKP, miasto bezsilne
Dlaczego więc zaniedbano tak kluczowy element całego kompleksu? Odpowiedź jest prosta - perony, tory i tunel należą do PKP PLK, a nie do władz Tychów (samorząd dzierżawi za to halę dworca do 2039 roku). Te ostatnie postanowiły niedawno własnym sumptem wyposażyć tunelowe schody w schodołaz - pojazd do poruszania się po schodach m.in. dla osób na wózkach. Również wobec tej potrzeby operator peronów pozostawał bezczynny.
PKP PLK ograniczyło się w ostatnich dekadach do postawienia nowych zadaszeń i ławek na jednym z peronów, odmalowania brudnego i zapuszczonego tunelu i otwarcia dla ruchu pasażerskiego peronu trzeciego, który jest w fatalnym stanie, a gdzie zatrzymują się głównie pociągi Intercity w kierunku Pragi czy Warszawy.
Nie uświadczymy tam nigdzie choćby elektronicznych tablic z zapowiedziami, co jest zadziwiającym widokiem zważając na to, że samorząd Tychów jako zasobna gmina nieustannie coś w mieście unowocześnia.
Remont ten jest niezbędny, jeśli chcemy zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej i kolejowej (...) infrastruktura, która stoi po stronie PKP PLK nie gwarantuje komfortu, bezpieczeństwa oraz dobrej promocji Tychów, jako dobrego miejsca dla komunikacji publicznej - czytamy dalej.
Komentarze tyszan
Niektórzy spośród blisko trzystu mieszkańców którzy podpisali się pod wnioskiem w pierwszych trzech dniach od jego upublicznienia, nie szczędzą słów w komentarzach pod nim:
To skandal - i niebezpieczne, smrodliwe, obleśne miejsce z zerem dostępu dla mniej sprawnych użytkowników - wzdycha Teresa
Mieszkałam na Browarowej [ulica po drugiej stronie torów od dworca - red.] kilka lat z dzieckiem (...) przejście do dworca jest tragiczne, a gdy spadnie deszcz, wody pod tunelem jest po kostki - dodaje Paulina
Gdzie podpisać petycję ws. peronów?
Petycja jest dostępna w popularnym serwisie petycjeonline.com pod tym linkiem. Ma ona zostać złożona do wojewody oraz marszałka województwa śląskiego, którzy być może wymogą działania od zarządcy terenu.
Podpisanie się pod apelem jest proste i nie jest wymagany żaden podpis elektroniczny - potwierdzenie odbywa się przez e-mail.
ak