Jakie cechy powinny mieć idealne opakowania na pączki?
Każdy producent opakowań kartonowych ma zapewne swój patent na to, jak powinno się zapakować pączki. Producent opakowań - Opakowania Tychy - wyznaje zasadę, że aby takie zaprojektować, trzeba najpierw rozpoznać potrzeby produkujących je cukierników oraz wiedzieć, kim są ich klienci i co przyciąga ich do danej marki. Tylko wtedy pojawia się szansa na opakowanie idealne.
W procesie projektowania i produkcji opakowania na pączki wziąć należy pod uwagę następujące parametry:
- wielkość pudełka – powinna być dopasowana do rozmiaru pączka oraz najczęściej kupowanej przez klientów ilości,
- stabilność konstrukcji – pudełko nie może się zapadać i deformować swojej słodkiej zawartości,
- dobór surowca papierniczego – większość klientów nie wyobraża sobie innego wnętrza pudełka niż białe,
- kompaktowy, choć atrakcyjny kształt,
- ciekawa grafika, przyciągająca wzrok i będąca nośnikiem przydatnych informacji,
- odporność na tłuszcz i wilgoć, które sprawią, że pączek nie będzie przyklejał się do opakowania.
Pamiętajmy też, że opakowania na żywność spełniać muszą wymagania określone przepisami prawa – muszą nadawać się do kontaktu z żywnością, nie dopuszczać do migracji farb i rozjaśniaczy optycznych do zapakowanego w nie pączka, oraz nie wydzielać obcych zapachów.
Rodzaje opakowań na pączki
Używane w cukierniach materiały opakowaniowe to najczęściej klasyczne pudełka jednoczęściowe, w których składany spód zamykany jest połączoną z nim, nakładaną od góry pokrywką. Aby jednak wyróżnić się na tle konkurencji, warto sięgnąć po innowacyjne rozwiązania. Zastosowanie pudełka dwuczęściowego, w którym pokrywę można całkowicie zdjąć i w całości odsłonić atrakcyjną zawartość, może zwiększyć ekscytację związaną z odpakowaniem niespodzianki. Jeśli pokrywa będzie opatrzona tekturową ozdobą 3D, albo choćby klasyczną kokardą, efekt będzie jeszcze bardziej zachwycający.
Równie ciekawie wyglądać będzie pudełko z rączką od góry. Ta zamykana w sposób automatyczny konstrukcja wymaga jednak, aby opakowanie był wyższe niż zawartość, ponieważ ten sposób zamknięcia zmusza nas do lekkiego przyciśnięcia rączki do dołu.
Bardzo elegancki efekt dają pudełka z okienkiem, w których otwór zabezpieczony jest błyszczącą, sztywną folią, pozwalającą zobaczyć zawartość, a jednocześnie chroniącą ją przed czynnikami zewnętrznymi. Miękka folia z kolei, przewiązana kokardką będzie znakomitym dodatkiem do opakowania typu tacka. Przy tym rozwiązaniu spoczywający na stabilnej podstawie pączek będzie pięknie wyeksponowany i starannie zabezpieczony.
Można też pokusić się o konstrukcje niestandardowe. Pączki nie muszą być pakowane w prostokątne czy kwadratowe pudełka. Do ich zapakowania nadają się także opakowania w formie niższych bądź wyższych walców, a nawet fantazyjne kształty, nawiązujące do miejsca, w którym są sprzedawane, specjalnej okazji, jak święta, ślub, komunia, Walentynki, czy do grup odbiorców (dzieci, rodzice, dziadkowie).
Personalizacja opakowań na pączki – jak wyróżnić swoją markę?
Sam kształt może jednak nie wystarczyć, aby opakowanie na pączki zapadło w pamięć. Ważnym trendem na rynku cukierniczym są personalizowane pudełka, które spełniają nie tylko funkcję ochronną, ale również marketingową. Standardowo grafika zawiera logo i nazwę producenta. Ale ważny jest także kolor i faktura opakowania. Jego wierzchnia strona może być matowa, nabłyszczana albo satynowa, mieć tłoczenia, żłobienia, czy dawać efekt skórki pomarańczowej.
Nadrukowany tekst też może być wyróżnikiem marki. Zawsze warto życzyć klientom smacznego, edukować ich co do sposobu przechowywania, możliwości podania, dzielić się ciekawostkami lub nowinkami z cukierniczego rynku. Można też umieścić na opakowaniu motywacyjne lub rozweselające slogany i hasła, albo zachętę do sięgnięcia ponownie po pysznego pączka z danej cukierni.
Cukiernia sprzedająca pączki jest kreatorem błogich wrażeń smakowych dla swoich klientów. Warto, aby dostarczała im również wrażeń wizualnych. Dlatego polecamy o zadbanie, o pudełka zapadające w pamięć.