Podpisane przez 11 przedstawicieli porozumienie dotyczące budowy Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych dotyczy rozpoczęcia prac nad 4 z 8 velostrad o łącznej długości ok. 120 km. Budowa pierwszych szybkich dróg rowerowych ma rozpocząć się w 2023 roku, kolejne mają powstać w 2024 roku.
Pierwsze velostrady będą przebiegać przez: Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice, Zabrze.
– Velostrady zintegrują jeszcze bardziej miasta i gminy. Dotychczas miasta GZM budowały lokalne drogi, realizując tylko nieliczne inicjatywy z miastami sąsiednimi. Zanim powstała metropolia, było to trudne zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie Velostrad GZM zostanie w całości sfinansowane z budżetu Metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten cel – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Więcej na temat velostrad: Władze miast podpisały porozumienie w sprawie velostrady. Budowa ma się rozpocząć w przyszłym roku
Velostrada Tychy – Katowice
Jak informuje tyski oficer rowerowy, od kilku lat trwają rozmowy z zarządem Metropolii GZM a także z władzami Katowic w sprawie budowy velostrady łączącej Tychy i Katowice. Na razie wiadomo, że istnieją dwie koncepcje dla tego odcinka. Jedna z nich zakłada budowę szybkiej drogi rowerowej przez południowe dzielnice Katowic: Podlesie i Kostuchnę, druga z nich bierze pod uwagę tyski Czułów, katowickie Murcki i tereny leśne. Trwają rozmowy nad ostateczną koncepcją przebiegu trasy.
Powstanie takich „rowerowych autostrad” umożliwi bezpieczny przejazd do pracy lub szkoły pomiędzy miastami, albo w obrębie jednego miasta.
Może Cię zainteresować: