ZTM w Katowicach razem z kilkoma gminami rozpisał przetarg na dostawy do 400 nowych wiat przystankowych. Ma to oznaczać, że zamieszczone na przystankach informacje będą czytelniejsze i bardziej estetyczne. Dzięki ujednoliceniu wyglądu wiat przystankowych podróż komunikacją miejską ma być bardziej przyjazna. Zmiany mają także ułatwić organizatorowi transportu, zarządzanie przystankami i zamieszczonymi na nich informacjami.
W kwietniu przyjęty został nowy projekt wyglądu rozkładów jazdy, słupków i gablot. Prace projektowe poprzedziła inwentaryzacja prawie 7000 przystanków. To oznacza, że na obszarze całej Metropolii zmieni się infrastruktura przystankowa. To ogromna inwestycja, ponieważ Zarząd Transportu Metropolitalnego organizuje transport na obszarze 56 gmin - poinformował nas rzecznik prasowy ZTM Michał Wawrzaszek
Jak informuje portal transport-publiczny.pl "Przetarg ramowy został ogłoszony wspólnie przez Zarząd Transportu Metropolitalnego oraz gminy Bieruń, Bojszowy, Pyskowice. Obejmuje on okres 24 miesięcy. Wiaty będą wyposażone w ławki, gablotę rozkładową, oznakowanie, oświetlenie i opcjonalnie gablotę reklamową typu city light. Przewidziano dwa modele wiat standardowych – z zaokrąglonym i płaskim dachem oraz jeden typ wiaty konserwatorskiej".
Kiedy pojawią się nowe wiaty?
W 2021 roku zaplanowano montaż do 92 nowych wiat. W latach 2022-2023 zaplanowano montaż 308 nowych wiat. Dodatkowo w 2023 roku miałoby się pojawić 386 gablot reklamowych.
- Bieruń zamówił 14 wiat
- Bojszowy 4
- Pyskowice 3
Resztę zamówionych wiat otrzyma ZTM i pojawią się na terenie:
- Dąbrowy Górniczej
- Gliwic
- Knurowa
- Sosnowca
- Tychów
Oszczędzanie poprzez wydawanie?
Za kilka lat ZTM w związku z odejściem od drukowanej formy rozkładów jazdy, planuje zmienić nośniki analogowe na elektroniczne. Oznacza to, że informacje dotyczące rozkładu jazdy będą znajdować się na elektronicznych tablicach znajdujących się na przystankach.
Jak poinformowała dyrektorka ZTM, Małgorzata Gutowska "Jednolity system oznacza również łatwiejszą i sprawniejszą wymianę informacji i rozkładów jazdy na przystankach. Ponadto będzie to też miało swoje odbicie w finansach. Poprzez wykorzystywanie tych samych i niezależnych względem siebie elementów na poszczególnych przystankach, zyskujemy możliwość wymiany tylko tych części, które takiego zastąpienia wymagają, bez konieczności ingerencji w całą konstrukcję. Oszczędności będą również generowane dzięki temu, że ograniczymy liczbę typów elementów infrastruktury przystankowej. Zamawianie większej liczby jednego rodzaju części obniża przecież jednostkowe koszty produkcji"
- W Tychach jest 475 przystanków autobusowych i trolejbusowych.
Wynagrodzenia i odwołane przejazdy
Do sprawy ogłoszenia przetargu na zakup nowych wiat, dochodzą kwestie związane z wynagrodzeniami dla kierowców. Wielu mieszkańców GZM zarzuca Zarządowi Transportu Metropolitalnego brak odgórnego zarządzenia dotyczącego minimalnego wynagrodzenia dla kierowców transportu publicznego. Sami kierowcy skarżą się na urągające ich pracy zarobki, a także wygórowane obowiązki. Z powodu braku rąk do pracy, dochodzi do braków realizacji niektórych kursów.
"W ostatnich dniach odnotowaliśmy przypadki braku realizacji niektórych kursów na kilku liniach obsługiwanych przez naszych przewoźników. Zwróciliśmy się do nich z wnioskiem o podjęcie pilnych działań naprawczych i przedstawienie aktualnej sytuacji kadrowej, która wpływa na zdolność do realizacji wszystkich połączeń. Jako organizator transportu publicznego w Metropolii deklarujemy gotowość do podejmowania dalszych kroków mających na celu zapewnienie ciągłości przewozów i komfortu korzystania z komunikacji miejskiej" - skomentował całą sytuację na Facebook'u Zarząd Transportu Metropolitalnego.
Pasażerowie komunikacji miejskiej czują się lekceważeni i zarzucają ZTM nieudolność w informowaniu o odwołanych kursach.
Nowy wygląd wiat przystankowych
Projekt wyglądu nowych przystanków został przygotowany rzez grupę projektową TUKEJ, którą na stałe tworzą Justyna Kucharczyk i Agnieszka Nawrocka - związane z ASP w Katowicach, przy współpracy ze studiem ITEM Karoliną Hołdys i Joanną Pastusińską.