Pomysł samorządu był poddany głośnej krytyce mieszkańców uznających taki sposób rozwiązania problemu z parkingiem dla użytkowników nowej atrakcji za niedorzeczny.W petycji argumentowali oni, że zwężenie spowoduje nie tylko problemy dla kierowców, ale też zwiększoną emisję spalin przez korki w okolicy parku. Postulowali stworzenie zamiast tego parkingu wielopoziomowego i dodatkowych kursów komunikacji miejskiej na przystanki Tychy Osiedle K i Tychy Osiedle R
Co na to tyski MZUiM?
Urzędnicy Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów próbowali przekonać mieszkańców, że ich koncepcja jest przemyślana i nie będzie powodować utrudnień na drogach. Jak mówił dyrektor instytucji Arkadiusz Bąk:
- Pomiary i obserwacje natężenia ruchu w tej przestrzeni pozwalają na zajęcie jednego pasa ruchu, bez obaw o tworzenie się korków. Poza tym wybudowanie klasycznych zatok postojowych w pasie zieleni [przedzielającym jezdnie Jaśkowickiej - red.] byłoby nieefektywne ze względu na ograniczenia - uzbrojenie terenu i obecność słupów trakcji trolejbusowej powodują, że finalnie mogłoby tam powstać o wiele mniej miejsc.
Summa summarum - kosztem 140 metrów jezdni między zatoczką przystanku „Osiedle K” a rondem Żakowskim powstały 23 nowe miejsca parkingowe. Zdaniem MZUiM wybrane rozwiązanie to „wariant ekologiczny”, który pozwala uniknąć betonowania części parku. Zaletą rozwiązania jest to, że jest odwracalne - dyrektor Bąk tłumaczył, że jeśli powstawać będą zatory, możliwe będzie bardzo szybkie przywrócenie do ruchu drugiego pasa jezdni.
Wydaje się to dość prawdopodobne - pprócz ruchu samochodowego, z tego przystanku odjeżdża osiem linii - w tym kursujący co ok. 10 minut trolejbus A z rejonu największych zakładów pracy przez centrum do dworca, linia 1 przez centrum w kierunku Katowic oraz M18 przez centrum w kierunku Gliwic.
Następny w kolejce do zwężenia odcinek - 70 metrów jednej z jezdni ulicy Stoczniowców od wspomnianego ronda do przystanku „Osiedle R” - zapewni ledwo dziewięć nowych miejsc parkingowych.
Prezydent miasta odniósł się do sprawy
Prezydent Gramatyka był indagowany w tej sorawue przez radnego Marka Gołosza (PiS). Prezydent Tychów w replice wskazał na przykład zwężenia Stoczniowców dalej na północy - w rejonie Subli, gdzie miało poprawiło się dzięki temu bezpieczeństwo. Zdaniem włodarza Tychów istnieją także mieszkańcy, którzy popierają zwężenia:
- Pomysł utworzenia parkingu na części jezdni wynika z konsultacji ze spółdzielniami mieszkaniowymi, które są tam w okolicy. To właśnie członkowie tych spółdzielni, jak rozumiem zarządy, sygnalizowały, że w taki sposób chcieliby rozwiązać problem parkowania, bo jeśli tego nie będzie to prawdopodobnie mieszkańcy będą protestować przeciwko tym, którzy przyjeżdżają samochodami i stają na ich miejscach – odpierał zarzuty Maciej Gramatyka.
Wodny plac zabaw w parku Jaworek - blisko dwukrotnie większy niż działający w OW Paprocany - ma zostać oddany do użytku w sierpniu tego roku - będzie więc jeszcze w tym sezonie okazja przekonać się, na ile trafną jest wybrana przez miasto koncepcja i jakie faktycznie trudności być może spowoduje.
Petycję podpisało dotąd ponad dwa tysiące osób i jest nadal aktywna; znaleźć ją można pod tym adresem.
Może Cię zainteresować:
Wypasiony wodny plac zabaw na Jaworku powstanie mimo rozbieżności - wizualizacje
Może Cię zainteresować:
Główne tyskie ulice do zwężenia. Mieszkańcy protestują
Może Cię zainteresować: