„Największa od stu lat przebudowa (kolei) na Śląsku”, która da nam wreszcie wytęsknioną przez dekady „prawdziwą kolej aglomeracyjną - szybką i pewną”, jak to określa prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz, wiąże się z utrudnieniami, które od nadchodzącej jesieni mogą naprawdę dać w kość wielu podróżnym. Najbardziej problematyczną operacją będzie przebudowa kilku kluczowych wiaduktów na katowickim węźle kolejowym - m.in. nad ulicami Graniczną, Mikołowską (co zapewne sparaliżuje też na jakiś czas ruch drogowy do i z centrum) i Załęskiej oraz kilka peryferyjnych przejazdów. Na kilku stacjach w ramach węzła, m.in. węzłowej Katowice Ligota, powstaną nowe perony, a docelowo na odcinku między Piotrowicami a Będzinem ma być o dwa tory więcej; jeśli chodzi o przebudowę stacji, na pierwszy ogień pójdą Zawodzie, Brynów i Ligota. Dodatkowo przebudowywany będzie też m.in. węzeł w Czechowicach-Dziedxicach oraz - między wieloma innymi od Zagłębia do Beskidów - perony na stacjach Kobiór, Piasek. Pszczyna i Goczałkowice między Tychami a Czechowicami.
By w końcu móc się cieszyć dobrą przepustowością, trzeba będzie wytrzymać jeszcze około trzech lat.
– Ograniczenia w dostępie do infrastruktury torowej spowodują poważne utrudnienia: wydłużone czasy przejazdów, ruch jednotorowy, ograniczenia w dostępie do peronów, konieczność przesiadek i odwołania pociągów na krytycznych odcinkach to tylko niektóre z nich – wylicza Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Jak przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego wpłynie na podregion tyski?
Dla samych Tychów najbardziej istotne będą zmiany w kursowaniu pociągów na odcinku Katowice-Katowice Piotrowice, których rozkłady zostaną „zacieśnione” tak, by mogły przejeżdżać w turach - kilka składów w stronę Katowic, następnie kilka w kierunku Tychów/Bielska; związane jest to z czasowym wyłączeniem z użytku jednego z torów, co jest konieczne m.in. na czas budowy nowego peronu na Ligocie. – Dodatkowo wybrane pociągi zostaną skierowane drogą okrężną przez Hajduki, dłuższą o ok. 13 minut (bez postoju w Brynowie). Część pociągów zostanie skrócona do Katowic Piotrowic lub Tychów z przesiadką na inny pociąg Kolei Śląskich – tłumaczy Bartłomiej Wnuk.
Utrudnienia zaczną się w dniach 2-17 września, gdy znacznie ograniczona zostanie liczba pociągów kursujących na odcinku Katowice Piotrowice – Katowice część pociągów przejedzie odcinek Katowice - Katowice Ligota zmienioną trasą lub o innej godzinie, a od 23:00 do 4:00 pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. W dniach 4-8 listopada od 22:40 do 4:30 nocna przerwa nastąpi na kursach Tychy - Czechowice-Dziedzice, gdzie również wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
Przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego - utrudnienia w podregionie tyskim
Z uwagi na remont jednego z wiaduktów między Mysłowicami a Katowicami od 1 września do 9 listopada - a w przypadku pociągów KŚ do odwołania - problemy mogą mieć także podróżujący z powiatu bieruńsko-lędzińskiego na linii Oświęcim-Katowice (stacje Nowy Bieruń, Chełm Śląski, Imielin). Składy w obu kierunkach będą kończyły bieg na stacji Mysłowice, gdzie następować będzie przesiadka na inne pociągi różnych przewoźników, a w kierunku Katowic także na tramwaje (co jest ewenementem w skali kraju).
Zamknięcie wiaduktów w newralgicznych miejscach wywoła poważne utrudnienia również dla kierowców jadących m.in. na trasie Mikołów-Katowice - a to z uwagi na prace przy wiadukcie na Mikołowskiej, które rozpoczną się 23 września. „Pchanie się” autem z lub do okolic Mikołowa może więc okazać się mimo wszystko gorszym wyjściem - objazdy będą zapewne niemal nieustannie zakorkowane,
Dalekobieżne staną na Katowice Ligota zamiast na Katowice
Należy też wspomnieć, że pociągi PKP Intercity aż dziewięciu różnych relacji będą między 1 września a 9 listopada zamiast na głównym katowickim dworcu zatrzymywały się na stacji Katowice Ligota, a dalej na południe pojadą objazdem przez Ochojec i Kostuchnę, co wiąże się z równoczesnym zamknięciem dwóch przejazdów kolejowo-drogowych przy ulicach 73 Pułku Piechoty oraz Waltera-Jankego.
Wszystkie opisywane zmiany dostępne są w gablotach informacyjnych na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera i na stronach internetowych przewoźników.
Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice prowadzona przez PKP PLK S.A. i jej podwykonawców potrwa cztery lata. Prace warte są około siedmiu miliardów złotych i są współfinansowane przez UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Więcej informacji o kolejach w województwie, także o tej inwestycji, znaleźć można w artykułach ŚLĄZAGa i innych jego serwisów lokalnych (naszych "sióstr"):