Robiąc zakupy w Internecie, mamy do dyspozycji szereg sklepów o wszelkim asortymencie w atrakcyjnych cenach, w dodatku wszystko to z dostawą do domu, wprost pod same drzwi. Nie musimy tracić czasu na stanie w kolejkach, ani odwiedzanie kilkunastu sklepów, zanim odnajdziemy poszukiwaną rzecz. Coraz więcej osób kupuje za pośrednictwem sieci nie tylko ubrania, kosmetyki, sprzęty AGD czy książki- rosnącym zainteresowaniem cieszą się także zakupy spożywcze online, obejmujące nawet produkty bio. Niezależnie jednak od tego, czy oferujesz klientom artykuły spożywcze z dostawą do domu, czy produkty z zupełnie innej kategorii, sprzedając w sieci powinieneś przestrzegać kilku bardzo ważnych zasad.
Zakupy online - o czym powinien pamiętać sprzedawca?
Jeśli do tej pory zajmowałeś się głównie sprzedażą produktów w sklepie stacjonarnym, jednak chciałbyś znacznie zwiększyć zyski, zdecydowanie powinieneś pomyśleć o dotarciu do nowych klientów za pośrednictwem sieci. Najprostszym rozwiązaniem, umożliwiającym każdemu zrobić zakupy w Twoim sklepie przez Internet, jest zaprojektowanie strony www. Jest to jednak dość skomplikowane zadanie, zatem najlepiej zdać się w tej kwestii na firmę, zajmującą się projektowaniem stron internetowych. Dzięki temu nie będziesz musiał spędzić długich godzin przy wybieraniu szablonu czy designu strony, dostosowywaniu ustawień domeny, ani upewnianiu się czy aby na pewno wszystko odpowiednio funkcjonuje, a płatność za zamówienie trafi na Twoje konto. W Twojej gestii pozostaje zazwyczaj wybór adresu www, pod którym będzie znajdował się sklep, przedstawienie swoich preferencji co do kolorystyki strony a także widniejącego na niej logo. Jeśli sklep jest już "postawiony", pora na dodanie produktów do właściwych kategorii, chociaż i to zadanie możesz pozostawić profesjonalistom.
Pamiętaj o tym, iż sklep powinien przede wszystkim działać w sposób intuicyjny - taki, że nawet starsze osoby, które na co dzień nie poruszają się biegle po sieci, będą potrafiły zamówić Twoje produkty. Istotna jest także właściwie dopasowana szata graficzna, sprawne działanie strony na urządzeniach mobilnych czy nieskomplikowany system płatności za zakupy. Nie zapomnij także o stworzeniu przejrzystych podstron, które poinstruują klienta na temat procesu składania i realizacji zamówienia, wyjaśnią jaka dostawa jest możliwa i pokrótce przedstawią ofertę sklepu. Na stronie Twojego sklepu powinny się także znaleźć informacje wymagane przez prawo- dotyczące przechowywania danych osobowych (w tej kwestii możesz skontaktować się na przykład z inspektorem ochrony danych) oraz plików cookie. Ważną kwestią jest także zamieszczenie jasnych i wyraźnych fotografii produktowych, które zachęcą klientów do tego, aby zrobić zakupy.
Zakupy przez Internet - gdzie znaleźć porady dla sprzedawców?
Dodatkową możliwością, z której możesz skorzystać jako sprzedawca, jest wystawienie swoich produktów na platformach sprzedażowych, które umożliwiają zarówno sprzedaż detaliczną, jak i hurtową i są codziennie odwiedzane przez dziesiątki tysięcy klientów, uwielbiających zakupy za pośrednictwem portali sprzedażowych. Bardzo ciekawym rozwiązaniem, umożliwiającym wymianę doświadczeń pomiędzy sprzedawcami jest społeczność Allegro. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, dotyczące sprzedaży poprzez portal, możesz poprosić o poradę innych sprzedających. Społeczność Allegro dla sprzedających nie dotyczy jednak tylko kwestii wystawiania towaru na sprzedaż czy rozliczeń- pozwala także na dyskusje dotyczące wszystkich kwestii powiązanych z tematem: zakupy. Po drugiej stronie tej samej monety znajduje się społeczność Allegro dla kupujących, gdzie rozmowy o zakupach mogą prowadzić Twoi klienci.
Zakupy w sieci - odpowiednia dostawa zamówienia
Jeśli Twoje produkty są już w sieci, pora na wzięcie sobie do serca kilku istotnych wskazówek, które sprawią, że klienci będą chcieli do Ciebie wracać. W sklepie internetowym, tak samo zresztą jak w stacjonarnym, bardzo ważna jest obsługa klienta na odpowiednim poziomie. Staraj się zawsze odpowiadać na zapytania klientów w sposób sympatyczny, rzeczowy i kulturalny- nawet jeśli wszystkie niezbędne informacje znajdują się na stronie internetowej. Bardzo ważną rzeczą jest także to, aby nadana przez Ciebie paczka trafiła w nienaruszonym stanie na kod pocztowy klienta. Powinieneś więc nawiązać umowę ze sprawdzoną firmą kurierską, która dostarcza przesyłki szybko i ostrożnie (to ważne, szczególnie, jeśli sprzedajesz produkty żywnościowe, które przede wszystkim muszą być świeże). Pamiętaj także o właściwym zabezpieczeniu towaru przy pomocy styropianu, kartonu, ozdobnych wiórów czy folii bąbelkowej. Dzięki temu unikniesz reklamacji i zyskasz pewność, że klient będzie zadowolony.